Chat med oss!
LinkedIn-profil: En komplet guide til at sætte det op

LinkedIn-profil: En komplet guide til at sætte det op

Er du jobsøgende, eller bare lidt urolig på jobbet og nysgerrig på hvilke muligheder du har? Så kan det være et smart træk at oprette en LinkedIn-profil. LinkedIn giver dig muligheden for at lave et effektivt netværk.

Ved at tage del i det, der i dag er verdens største professionelle netværk, får du en solid platform til at fremvise din erfaring og ekspertise, og hvis du gør det rigtigt; en gylden mulighed for at komme i kontakt med din kommende arbejdsgiver og få dit drømmejob.

Her får du en trin-for-trin guide til, hvordan du nemt kan opsætte din profil.

PS. Hvis du vil have en perfekt LinkedIn-profil på plads, kan vi oprette den til dig. Kontakt os for mere information.

Trin 1: Registrer og følg profilstyrken på LinkedIn

For at registrere, gå til LinkedIn login-siden og udfyld alle de oplysninger, du bliver bedt om i processen. Du vil blandt andet blive bedt om at vælge branche og tage stilling til dit karrieremål.

Når du er færdigregistreret, starter arbejdet med at udfylde oplysninger. Ved at måle din profilstyrke giver LinkedIn dig en indikation af, hvor god din profil er. En god profil er en komplet profil.

 Jo flere oplysninger du udfylder – jo stærkere din profil.

Trin 2: Brug et professionelt profilbillede

LinkedIn er for professionelle kontakter og forretningsforbindelser, så sørg for, at du fremstår som seriøs. Der er delte meninger om, hvorvidt det er en god idé at få et billede med på dit CV, men på LinkedIn er situationen anderledes. Et velvalgt foto er en del af en komplet og veludviklet profil.

Det er ikke nødvendigt at hyre en fotograf til lejligheden, men vær kritisk, når du vælger et profilbillede. Et bikinibillede med en paraplydrink i hånden har intet at gøre på LinkedIn. Den har heller ikke det familiebillede eller den selfie, du tog til en koncert. Men har du et billede, hvor dit ansigt ser godt ud, hvor baggrunden er neutral og du er ordentligt klædt på og i godt humør? Vælg sådan en!

Trin 3: Opret en passende overskrift

I din overskrift har du 120 tegn til din rådighed. Brug dem til at skabe en god og informativ overskrift, der fortæller læseren mere om dig, end hvad din jobtitel er. Er du nyuddannet uden relevant erhvervserfaring eller arbejdsløs? Fokuser på den ekspertise, du kan tilbyde.

Skriv en hel sætning, hvor du medtager, hvad du gør, og hvad du kan, eller gå efter et par nøgleord. Du kan finde søgeord ved blandt andet nøje at læse stillingsannoncer for den type stilling, du søger. Start med det vigtigste først. Husk altid, hvad en arbejdsgiver eller rekrutterer, der leder efter en person med dine kompetencer, leder efter.

Trin 4: Skriv et godt resumé

Benyt lejligheden til at introducere din nøglekompetence i en kort og præcis opsummering. Fremhæv det, der giver dig vægt og får dig til at skille dig ud fra mængden. Resuméet er en god mulighed for at skille sig ud fra andre kandidater med en lignende baggrund og erfaring.

Der er mange måder at skrive et resumé på, men et vigtigt princip er at være specifik. Hvad har du opnået gennem dit studie eller i din karriere? Giv konkrete eksempler. Skriv korte sætninger eller brug punktopstillinger, så teksten er let at læse.

I resuméet får du også mulighed for at vedhæfte billeder, dokumenter osv. eller et link. Har du en hjemmeside, der viser, at du er god til at skrive, eller en portfolio, der viser, at du er en dygtig fotograf? Vedlæg gerne alt, der vækker interesse og er relevant for din fremtidige arbejdsplads.

Trin 5: Tilføj din baggrund

Går du til tilføje en ny profilsektion på profilens højre side får du et baggrundsafsnit, der giver dig mulighed for at tilføje erfaring, uddannelse og erfaring fra frivilligt arbejde. Sæt god tid af til at udfylde al den erhvervserfaring du har fået, uddannelse du har taget og frivilligt arbejde du har været involveret i.

Her får du mulighed for at tilføje information om, hvad du har lavet; stillingsbetegnelser, tidsperioder, skoler, studieretninger og grader. Skriv kortfattede beskrivelser (brug gerne punktopstillinger), og fremhæv med fordel konkrete resultater. Et godt tip til konkretisering er at sætte tal. En stigning på 20 % i omsætningen og et 4,5 karaktergennemsnit siger mere end «gode resultater» og «hårdtarbejdende elev».

Trin 6: Få med færdigheder

Under baggrund finder du et afsnit for færdigheder. LinkedIn giver dig mulighed for at tilføje op til 50 færdigheder. Tænk igennem, hvad du er god til. Gør dig selv relevant ved at finde ud af, hvilke kompetencer du har, som er særligt relevante for den branche, du vil ind i, og lad dit netværk genkende dig for dem.

Trin 7: Vis præstationer

Under færdigheder finder du præstationer, og dette afsnit giver dig mulighed for at gøre præcis, hvad der er så vigtigt: specificere og give eksempler. Mulighederne er mange for at vise, hvad du kan, og du får ni muligheder at vælge imellem: publikationer, certificeringer, kurser, projekter, priser og priser, patenter, testresultater, sprog og organisationer.

En LinkedIn-profil er som et interaktivt CV, så vær ikke genert. Det er her, du skal vise, hvad du er god til. Gør publicerede værker, gode projekter du har ledet eller deltaget i, topkarakterer på eksamener og opgaver, gode sprogkundskaber og anden anerkendelse i form af priser og priser synlige og tilgængelige for dem, der viser interesse for din profil.

Trin 8: Bind kontakter på LinkedIn

Byg dit netværk. Her får du god hjælp fra LinkedIn, som løbende kommer med forslag til nye forbindelser. Du klikker påmit netværki menuen øverst på siden får du mulighed for at svare på ventende invitationer, importere kontakter, søge efter flere forbindelser og gennemgå en liste over personer, LinkedIn foreslår til dig.

Vær forsigtig med at tilføje personer, du ikke kender – ikke alle er villige til at tage imod henvendelser fra personer, de ikke kender. Derfor er det klogt at overlade henvendelsen til chefen på drømmearbejdspladsen, indtil det falder naturligt at tage kontakt til ham eller hende.

Trin 9: Få anbefalinger

Anbefalinger fra andre er guld værd, og der er intet galt i at bede dine forbindelser om at skrive en anmeldelse til dig. En positiv omtale på LinkedIn fungerer som en kort testimonial, og udtalelser gør en potentiel arbejdsgiver sikker på dig og dine evner. Derfor kan det være en god idé at lægge frygten for at være påtrængende til side. Henvend dig til folk, der kan stå inde for det, du er god til, og kom med en pæn anmodning om at give dig en anbefaling. Det vil du bestemt ikke tabe på.

Trin 10: Overvej en engelsk LinkedIn-profil

Har du brug for en profil på engelsk? Det afhænger helt af din branche og de stillinger, du søger. Er gode engelskkundskaber en del af det, der gør dig kvalificeret? Så kan det betale sig at bruge tid på at skrive indhold, der er lige så godt på engelsk som på norsk. LinkedIn giver dig mulighed for at oprette en profil på engelsk (eller et andet sprog efter eget valg), udover det du har på norsk.

Udnyt denne mulighed for at nå ud til flere mennesker, hvis det er relevant for dig.

Trin 11: Følg grupper og virksomheder

Dette trin er vigtigt for at få mest muligt ud af din LinkedIn-profil. Når du har udfyldt og skrevet din egen profil – vær aktiv! Deltag i grupper, der er relevante for dig, deltag i diskussioner og følg virksomheder, du er interesseret i at holde dig ajour med.

På den måde kommer du i kontakt med mennesker, du kan lære af, og folk, der kan sætte dig i kontakt med relevante arbejdspladser. Ved at følge virksomheder, du gerne vil arbejde for, får du adgang til jobannoncer og andre nyhedsopdateringer fra disse virksomheder på din hjemmeside.

Trin 12: Luk tastefejlene ud

Lidt adskiller en god LinkedIn-profil fra et godt CV, når det kommer til sprog. Skriv korrekt, og brug et klart og tydeligt sprog, der ikke skaber unødvendige misforståelser. Faren for at sjuskede fejl og dårligt sprog kan koste dig muligheder er stor, så vær omhyggelig med at sammensætte en velskrevet præsentation af dig selv. Spørg gerne nogen om hjælp til den sidste hånd.

En god LinkedIn-profil er søgevenlig

På fagsproget kaldes det SEO, eller søgemaskineoptimering. Det er det, det handler om i en nøddeskal synlighed i søgemaskiner som Google. Din LinkedIn-profil er synlig for søgemaskinerne, og havner du højt i søgeresultaterne, har du en klar fordel ved, at folk finder dig. Men hvordan opnår man det så?

Hvis du følger dette link kan du læse en artikel på LinkedIn om netop dette. Blandt de mange tips til, hvordan du optimerer din LinkedIn-profil, finder du disse fem:

  • Opret en komplet profil
  • Udvid dit netværk
  • Brug relevante søgeord, når du skriver
  • Del mere – især dit eget indhold
  • Inkluder links og filer i resumé og beskrivelser

Det er tidskrævende at lave en god LinkedIn-profil. Det smarteste, du kan gøre, er derfor at gøre det, du gør nu: Læs op på, hvordan du kommer videre. Så er der større chance for, at du ender med en profil, der bliver synlig og vækker interesse, og formår du det – så er det ikke utænkeligt, at der åbner sig nogle nye døre for dig i fremtiden.

PS.

Vi er eksperter i at lave LinkedIn-profiler og skrive CV’er og ansøgninger. Ønsker du, at vi skal gøre arbejdet for dig/hjælpe dig, kan du kontakte os for mere information.

Skroll til toppen