Chat med oss!
Jobsamtale - 10 ting du *aldrig* må gøre i en samtale (2024)

Jobsamtale – 10 ting du *aldrig* må gøre i en samtale (2024)

GØR IKKE DETTE PÅ EN JOBSAMTALE. 

Der er meget at huske, når du skal til en jobsamtale. Ting du bør gøre, ting du bør spørge om, og ting du ikke bør gøre er blot nogle af de ting, der går igennem dit hoved som aktiv jobsøgende. 

Men frygt ej. For at hjælpe dig lidt på vej, har vi samlet 10 ting, du absolut aldrig bør gøre til samtalen, så du kan undgå almindelige fælder, som jobsøgende begår.

10 ting du ALDRIG må gøre i en jobsamtale:

1. Kom for sent. Sørg for at tage din rejse en dag i forvejen, hvad enten det er med bus, bil eller tog, så du ved, hvordan du kommer dertil, og hvor lang tid det vil tage. Ev. Google Maps er et nyttigt værktøj til dette formål.

2. Møde uden at vide, hvem du mødes med, eller uden deres kontaktoplysninger. Medtag navn, afdeling og telefonnummer eller e-mailadresse på den person, der inviterede dig til samtalen. Hvis der er nogen forvirring, eller hvis den almindelige receptionist har fri den dag, vil stedfortræderen kunne finde den person, du skal møde, hvis du oplyser vedkommendes navn og kontaktoplysninger.

3. Komme uforberedt. Medbring flere papirkopier af dit CV og ansøgning samt papir og kuglepen i en mappe. Skriv alle dine spørgsmål ned på forhånd, og brug det samme papir til at tage noter under interviewet.

Måske endnu vigtigere, øv dig i at svare jobsamtale spørgsmål hvilket bliver spurgt til i næsten alle jobsamtaler. Spar med en ven, og fokuser på at holde svarene korte, specifikke og ægte.

4. Mød op til interviewet iført det forkerte tøj. Hvis du ikke er sikker på, om arbejdspladsen kræver en formel eller uformel dresscode, så sørg for at spørge på forhånd. Hvis du møder op i det forkerte outfit, vil dette gøre dig endnu mere nervøs. Det er også muligt at ankomme for formelt klædt, især hvis samtalen er for en nystartet virksomhed eller en trendy, kreativ virksomhed, så vær ikke bange for at spørge, hvilken påklædning der er sædvanligt under en samtale i deres virksomhed.

5. Mød op uden spørgsmål. Sørg for, at du har spørgsmål til intervieweren(e), og skriv dem ned på et stykke papir, inden du tager hjemmefra. Stil spørgsmål om rollen, arbejdstider, forretningsprioriteter eller hvad du allerhelst vil vide om jobbet. Har du kritiske spørgsmål, der afgør, om du kan tage jobbet (hvis du ikke kan tage på forretningsrejse på grund af familieforpligtelser, og du derfor skal vide, om jobbet f.eks. kræver dette), skal du stille dette spørgsmål inden samtalen er ovre!

6. Tal i interviewerens mund. Du er måske ivrig efter at fortælle en historie eller svare på interviewerens spørgsmål, men tag en dyb indånding og lad ham eller hende tale først.

7. Glemmer interviewerens navn eller firmanavn. Skriv interviewerens navn, den afdeling du skal til samtale til, den stilling du søger og firmanavnet på det papir du har med i din folder. På denne måde kan du ikke glemme virksomheden og interviewerens navn eller titel midt i interviewet.

8. Fortæl irrelevante historier, eller afvig fra emnet. Det er vigtigt at fortælle om dine præstationer og præstationer under en jobsamtale, men historierne skal være relevante for det job, du søger. Det er bedre at holde pause og tænke over, hvad intervieweren har spurgt, før du taler, end at starte med en historie eller et svar, der ikke har nogen relevans for virksomhedens situation.

9. Afsætte for lidt tid. Sørg for at give nok tid før din næste aftale, da jobsamtaler kan tage længere tid end planlagt, hvilket er et godt tegn. På den måde slipper du for at skulle ringe til vuggestuen og undskylde for ikke at kunne hente barnet i tide, eller at skulle forlade samtalen i en fart.

10. Afslutning uden at takke intervieweren for hans eller hendes tid. Sørg altid for at sige «Tak for mig – det var meget rart at møde dig og lære mere om jobbet.»

En anden ting at tænke på, når du skal til jobsamtale

Mange jobsøgende har lært at spørge: «Hvor længe tror du, denne samtale vil vare?» Eller «Hvornår forventer du at træffe en beslutning?», men jeg anbefaler, at du ikke stiller nogen af ​​disse spørgsmål.

Intervieweren vil formentlig sige: «Vi håber på at træffe en hurtig beslutning», og hvis de ikke gør det – på grund af andre arbejdsopgaver etc. – bliver du stresset og mister håbet.

I stedet foreslår jeg, at du takker intervieweren, henter børnene i dagplejen eller går hjem og går tur med hunden – bare lev livet som normalt. Følg op med en e-mail, hvor du takker dig om en dag eller to.

I stedet for at sætte alle dine forhåbninger til denne samtale eller andre jobsamtaler, er det vigtigt, at du bliver ved med at lægge dit jern i ilden, indtil du får et tilbud.

Jeg er heller ikke fan af lukkede spørgsmål, såsom «Ser du nogen grund til, at jeg ikke er kvalificeret til jobbet?», fordi intervieweren ligesom dig stadig sidder igennem en lang samtale, og du kan forventer ikke, at han eller hun har ladet det hele synke ind endnu.

At ansætte en ny medarbejder er ikke det samme som en matematisk ligning. Der er mange faktorer, der spiller ind i en ansættelsesbeslutning. Spørg ikke intervieweren, om de tror, ​​du kan udføre jobbet. Husk at du er en ressourceperson, og ikke en trængende jobsøgende.

Husk også dette: Kun dem, der ansætter dig, fortjener dig!

Skroll til toppen